FAQ

Usein kysytyt kysymykset

Klikkaamalla kysymystä pääset suoraan vastaukseen.

Ekologisuus ja arvot:
Ovatko tuotteet ekologisia?
Mitä tapahtuu hukkamateriaalille?
Mitkä ovat yrityksenne arvot?

Materiaali:
Mikä on erityistä suomalaisessa koivussa?
Onko korumateriaali turvallista käyttää, jos on allerginen?
Mistä koivuvanerinne tulee?
Miten olette maalanneet tuotteet?
Pelkään suurten korujen painavan liikaa ja kiskovan korviani entisestään. Löydänkö sopivia koruja valikoimasta?

Valmistus:
Missä tuotteet valmistetaan?
Puukoruja on vähän kaikilla. Miksi valitsisin Valonan tuotteet?

Säilytys ja huolto:
Miten korut kannattaa säilyttää?
Puun värinen koruni on tummunut vuosien aktiivisessa käytössä. Saanko palautettua sen väriä takaisin vaaleaksi puuksi?
Voiko korun kanssa mennä suihkuun?
Koruni meni rikki, voinko ostaa uuden tilalle?
Himmeli on ollut meillä ulkoterassilla ja nyt yksi sen osista on vääntynyt. Voiko asialle tehdä jotain?

Lähetys ja tilaukset:
Mistä tuotteita saa ostaa?
Miten voin tilata tuotteita verkkokaupasta?
Mitä maksutapoja voin käyttää verkkokaupassa?
Onko maksaminen turvallista tällä sivustolla?
Minkä palvelun kautta lähetätte tuotteet?
Tilasin tuotteet tänään. Kuinka nopeasti ne tulevat perille?
Voinko tilata tuotteita puhelimitse?
Voinko tilata tuotteen lahjaksi ystävälleni?
Voinko vaihtaa tuotteen toiseen?
Haluan palauttaa tuotteen, mitä teen?

Vastaukset

Ekologisuus ja arvot:

Ovatko tuotteet ekologisia?

Ekologisuus on meille tärkeä arvo. Olemme valinneet puun materiaaliksi juuri sen ekologisuuden takia. Pyrimme myös minimoimaan hukkamateriaalin. Siihen liittyvä vastaus löytyy erillisenä kohtanaan.
Valmistamme tuotteet niin, että ne mahtuvat litteisiin ja helposti lähetettäviin pakkauksiin. Sen ansiosta suuretkin määrät tuotteita mahtuvat pieneen tilaan. Sillä on merkitystä kuljetuksessa ja esimerkiksi lentorahdeissa.
Haluamme muovata maailmaa, jossa materiaali- ja pakkausvalinnat kestävät tarkastelua.

Mitä tapahtuu hukkamateriaalille?

Valmistuksesta syntyvä hukkamateriaali on hyvin vähäistä. Pyrimme optimoimaan puuosien laserleikkuun siten, että leikkausvaiheessa syntyvä hukkamateriaali on minimaalista. Esimerkiksi Halo- ja Korona-korusarjoissa zero-waste-periaate on huomioitu jo tuotteen suunnitteluvaiheessa.
Nappikorusarjojemme korut syntyvät muiden Valonan korujen valmistuksen yhteydessä niiden keskiosista, joten niiden kohdalla hukkamateriaali on käytännössä nolla.
Vähäinen ylijäämäpuumateriaali menee polttoon siltä osin, kun emme pysty sitä käyttämään.
Pakkauksista syntyvää ylijäämämateriaalia käytämme jälleenmyyjille lähtevien pakettien täytemateriaalina.

Mitkä ovat yrityksenne arvot?

Ekologisuus, zero-waste, mielekäs työkulttuuri ja kauneus ovat keskeisiä arvojamme. Lue lisää ekologisuudesta ja zero-wastesta kahdesta edellisestä vastauksesta.

 

Materiaali:

Mikä on erityistä suomalaisessa koivussa?

Käyttämämme suomalainen koivu on ekologinen ja sertifioitu materiaali. Se on turvallista käyttää koruissa ja sisustuksen osana. Koivukorut ovat henkäyksen kevyitä ja näyttäviäkin koruja on miellyttävä pitää koko päivän. Puu on materiaalina pehmeä. Ihoa vasten se tuntuu miellyttävältä ja pysyy ihon lämpöisenä myös viileässä säässä. Näistä asioista johtuen korua tuskin huomaa käyttäessa. Koska tuotteet pakkauksineen ovat kevyitä, niiden lähettäminen tulee edulliseksi. Tutustu tuotteisiimme tästä linkistä.

Onko korumateriaali turvallista käyttää, jos on allerginen?

Koivu miellyttävä ja turvallinen materiaali iholla. Värjäyksissä käytämme aineita, jotka soveltuvat ihokosketukseen. Korvakorujen koukut ovat erittäin hyvänlaatuista hopeaa. Se sopii suurimmalle osalle ihmisistä. On kuitenkin ihmisiä, joille ei hopea käy. Heille suosittelemme koukun vaihtamista kirurginteräkseen tai kultaan. Kaulakoruissa käytämme nikkelitöntä korumetallia. Koruvalikoimaamme pääset tutustumaantästä.

Mistä koivuvanerinne tulee?

Käytämme huippulaatuista Suomalaista koivuvaneria, joka on valmistettu Koskisen vaneritehtaalla Hirvensalmella. Voit tutustua vaneritehtaaseen tästä linkistä.

Miten olette maalanneet tuotteet?

Itse asiassa emme maalaa tuotteita, vaan värjäämme ne. Tämä johtuu siitä, että maalatessa puun syy menee tukkoon. Pinnasta tulee silloin “muovimaisempi”. Me haluamme, että tuotteissa säilyy puun tuntu ja näkö. Sen takia käytämme valmistuksessa värjäystä. Olemme kehittäneet tähän oman tekniikkamme, joka mahdollistaa elävän ja puun tuntuisen pinnan säilymisen myös värjätyissä tuotteissamme. Sekoitamme jokaisen värjäyserän värit käsin. Koska puun sävy ja värjäyserien koko vaihtelee, tuotteiden sävy saattaa hieman poiketa värjäyserien välillä. Mutta se kuuluu osaksi luonnonmateriaalien kanssa toimimista.

Pelkään suurten korujen painavan liikaa ja kiskovan korviani entisestään. Löydänkö sopivia koruja valikoimasta?

Koivu on äärettömän kevyt materiaali. Yksi korvakoru painaa alle gramman. Siksi puu sopii niin hyvin koruissa käytettäväksi. Moni asiakas, joka on luopunut suurten korujen käytöstä aiemmin juuri siksi, että korvat ovat kiskottuneet painavista koruista, on voinut ottaa näyttävät korut uudelleen käyttöön koivusta valmistettuna. Valikoimassamme on pieniä ja isoja korvakoruja juuri siksi, että jokainen voisi löytää oman kokoiset ja oman oloiset mallinsa, eikä korun painosta tarvitse huolehtia. Rohkaisemme naisia valitsemaan näyttäviä koruja. Vuosien pienten korujen jälkeen nyt on taas näyttävien korujen aika. Ja toki voit valita esimerkiksi arkeen pienemmät ja juhlaan näyttävämmät korut. Tutustu koruvaikoimaamme tästä linkistä.

 

Valmistus:

Missä tuotteet valmistetaan?

Valonan koivutuotteet valmistetaan Suomessa. Tämä tarkoittaa koivumateriaalia, laserleikkaustyötä ja korujen koontia. Meillä on muutamia valmistajia eri puolella Suomea. Tunnemme heidät kaikki henkilökohtaisesti. Se on meille tärkeä asia.
Tuotepakkauksia ja esitteitä teetämme osittan Suomessa, mutta osa pakkauksista ja korujen metalliosien materiaalit tulevat ulkomailta, Virosta, tai suoraan kansainvälisiltä tukkutoimittajilta.

Puukoruja on vähän kaikilla. Miksi valitsisin Valonan tuotteet?

On totta, että puukorut ovat saaneet Suomessa runsaasti suosiota ja niistä on tullut suorastaan trendi. Olemme Valonassa iloisia ja ylpeitä siitä, että olemme olleet luomassa sellaista, mikä on kasvanut trendiksi. Esimerkiksi Koivukristalli-sarjan timantin ja kristallien mallisia koruja olemme suunnitelleet vuodesta 2011 alkaen, jo ennen kuin ideaa mukailevia tuotteita alkoi ilmestyä markkinoille muiltakin valmistajilta.
Valonan tuotteita on palkittu useammassa muotoilukilpailussa kotimaassa ja ulkomailla, esimerkiksi Taitoliiton Folkista poppia 2014, Suomen kädentaitojen uutuustuotekilpailu 2016 ja FORM# 2018 Saksassa. Elinan suunnittelulle ominaista on ollut uuden luominen alusta asti. Luotamme siihen, että asiakkaamme tunnistavat korkean laadun ja arvostavat suunnittelutyötä.

 

Säilytys ja huolto:

Miten korut kannattaa säilyttää?

Suosittelemme korujen säilyttämistä korutelineessä tai korurasiassa. Erityisesti kolmiulotteiset korvakorut ovat sellaisia, jotka kestävät korukäyttöä, mutta eivät voimakasta litistämistä. Herkimmät tuotteemme, eli 3D-korut on pakattu suoraan rasiaan, jossa ne on hyvä säilyttää. Hajuvedet ja hiuslakat kannattaa suihkuttaa ennen korun laittamista, että pitkällinen käyttö ei vaikuta korun väriin.

Puun värinen koruni on tummunut vuosien aktiivisessa käytössä. Saanko palautettua sen väriä takaisin vaaleaksi puuksi?

Puun värin palauttaminen alkuperäiseksi onnistuu siten, että sekoitat pienen määrän ruokasoodaa ja vettä ja käytät sitä puhdistusaineena. Puhdistusharjana toimii esimerkiksi pehmeä hammasharja ja pienempiä välejä varten hammasväliharja.

Voiko korun kanssa mennä suihkuun?

Kyllä voi. Puu kestää kosteutta. Koivukoruja on testattu vaelluksella, hiihtäessä, saunassa ja jopa avannossa. Pitkäaikainen liottaminen saattaa kuitenkin irrottaa korusta väriä. Tämä tulee huomioida kastunutta tai kostunutta tuotetta kuivatessa. Tuotteen ulkonäköön silloin tällöin kastuminen ei vaikuta. 3D-korvakorujen kanssa suihkua kannattaa välttää, koska korujen materiaali on ohutta ja koruissa on käytetty myös liimausta. Kosteutta ne kestävät hyvin.

Koruni meni rikki, voinko ostaa uuden tilalle?

Vaikka teemme huolellista ja viimeisteltyä työtä ja olemme ylpeitä tavoittamastamme laadusta, meillekin sattuu joskus virheitä. Mikäli ostamasi koru on mennyt rikki johtuen valmistusvirheestä, lähetämme tietenkin korvaavan korun tai korun osan meille palauttamaasi viallista korua vastaan. Otathan yhteyttä tällöin kahden kuukauden sisällä ostohetkestä. Poikkeustapauksissa voimme lähettää korun myös rikkoontuneesta korusta otettua kuvaa vastaan. Mikäli kyseessä on korun joku osa, voit lähettää tuotteen meille korjattavaksi. Ota meihin kuitenkin ensin yhteyttä sähköpostitse lisäohjeita varten.

Mikäli koru on mennyt rikki johtuen huolimattomasta käytöstä tai virheellisestä säilytyksestä, esim. korun kiskomisesta tai voimakkaasta litistämisestä, sekään ei ole ongelma. Voimme myydä korvaavan tuotteen/tuotteen osan rikkoontuneen tilalle. Lähetäthän meille kuvan rikkoontuneesta tuotteesta, että osaamme laskuttaa ja lähettää juuri oikean mallisen ja oikean sävyisen korun /korun osan. Pääsääntöisesti luomme nettikauppaan henkilökohtaisen korun osan arvoa kuvaavan tuotteen. Lähetämme korvaavan tuotteen, kun olet maksanut tilauksen nettikaupassa. Voit tilata meiltä myös tuotteen korjauksen sellaiessa tapauksessa, että tuote on korjattavissa.

Säilytäthän korut korurasiassa tai korutelineessä. Kolmiulotteiset korut eivät kestä voimakasta litistämistä, joten olethan tietoinen siitä korua käyttäessä ja säilyttäessä.

Himmeli on ollut meillä ulkoterassilla ja nyt yksi sen osista on vääntynyt. Voiko asialle tehdä jotain?

Kyllä voi. Pitkäaikainen kosteus voi aiheuttaa osien taipumista. Sinun kannattaa purkaa taipuneet osat irrallisiksi ja laittaa ne muutamaksi minuutiksi likoamaan veteen. Sen jälkeen asettele osat tiukasti vastakkain kahden talouspaperin väliin kuivumaan painon alle kohtaan, jossa osat pääsevät kuivumaan. Esimerkiksi kylpyhuoneen lämmitetty lattia sopii tähän hyvin. Painoksi voi laittaa vaikka vesiämpärin. Osat suoristuvat prässäyksen ja kuivumisen aikana, minkä jälkeen ne voi taas hyvin ottaa käyttöön. Käsittelyn voi uusia tarvittaessa.

 

Lähetys ja tilaukset:

Mistä tuotteita saa ostaa?

Voit ostaa tuotteita verkkokaupastamme tai jälleenmyyjiltämme.

Miten voin tilata tuotteita verkkokaupasta?

Klikkaa mieleistä tuotetta verkkokaupassa. Lisää se ostoskoriin. Valitse maksutapa ja toimitustapa ostoskorista ja maksa tilauksesi.

Mitä maksutapoja voin käyttää verkkokaupassa?

Tuotteet voi maksaa yleisimmillä luottokorteilla, pankkikorteilla ja paypalilla

Onko maksaminen turvallista tällä sivustolla?

Meille on tärkeää, että asiakkaamme luottamukselliset tiedot ovat turvassa. Siksi käytämme maksunvälittäjinä tunnettuja ja luotettuja tahoja. Maksuliikenne kulkee meillä Checkoutin ja Paypalin kautta.

Minkä palvelun kautta lähetätte tuotteet?

Lähetämme kevyet ja pienet tilaukset pääsääntöisesti postin kirjepalveluna. Suuret ja/tai arvokkaat tilaukset toimitamme postin pakettipalvelulla postin toimipisteisiin tai pakettipisteisiin tai GLS-n pakettipalvelun avulla. Kansainväliset älleenmyyjätilaukset lähtevät meiltä GLS-n kautta. Asiakkaan kanssa voimme neuvotella muista kuljetusmahdollisuuksista. Pyrimme myös päivittämään postitusvaihtoehtojamme.

Tilasin tuotteet tänään. Kuinka nopeasti ne tulevat perille?

Lähetämme nettikauppatilauksia kolme kertaa viikossa, sesonkina päivittäin. Tuotteesi lähtevät meiltä siis viimeistään kahden päivän kuluessa tilauksesta. Joulusesonkina jo samana tai seuraavana päivänä. Kansainväliset lähetykset lähetämme priority-kirjeinä tai economy -paketteina tilauksen koosta riippuen, ellei asiakas pyydä toisin. Nopeampi toimitus on mahdollista lisäkustannusta vastaan. Posti lupaa kirjeiden toimituksen vievän Suomesta Euroopaan 2-5 työpäivää ja esimerkiksi Yhdysvaltoihin ja muualle maailmaan 4-8 työpäivää. Suosittelemme kuitenkin varaamaan sesonkien aikana reilusti lähetysaikaa, että ruuhkat eivät turhaan hidastaisi postin kulkua.

Jälleenmyyjille lähettämiemme tuotteiden toimitusaika on pääosin 1-2 viikkoa. Mikäli tuotteet ovat meillä valmiina varastossa, toimitus voi tarvittaessa tapahtua nopeamminkin.

Voinko tilata tuotteita puhelimitse?

Puhelimen kautta tilaaminen on mahdollista vain jälleenmyyjillemme. Mikäli haluat tiedustella jonkun tietyn tuotteen tilannetta esimerkiksi suoraan jossain myymälässä, se onnistuu helpoiten, jos otat yhteyttä suoraan johonkin jälleenmyyjistämme, jotka löydät tästä linkistä. Vastaamme mielellämme kysymyksiin ja tiedusteluihin puhelimitse ja sähköpostitse ja neuvomme myös tarvittaessa nettikaupan käytössä.

Voinko tilata tuotteen lahjaksi ystävälleni?

Mikäli haluat, että lähetämme tuotteen lahjana suoraan ystävällesi, kirjoitathan viestikenttään saateviestin, enintään 150 merkkiä (kirjan tai välimerkki). Merkitse osoitteeksi vastaanottajan osoite. Kirjoitamme viestin pieneen korttiin, joka lähtee tuotteen mukana vastaanottajalle. Yksittäiseen koivukristalli-koristeeseen kirjoitamme viestin suoraan tuotepakkaukseen, jonka lähetämme postikorttina vastaanottajalle. Huom. Mikäli tuote lähtee toiseen maahan, valitsethan postitustavan sen mukaan.

Voinko vaihtaa tuotteen toiseen?

Mikäli tuote on käyttämätön ja ehjässä pakkauksessaan, vaihto on mahdollista. Kaikista vaihtamiseen liittyvistä lähetyskustannuksista vastaa asiakas. Otathan yhteyttä

Haluan palauttaa tuotteen, mitä teen?

Voit palauttaa ehjän käyttämättömän tuotteen ehjässä pakkauksessa takaisin yrityksellemme seitsemän päivän kuluessa lähetyksen saapumisesta osoitteeseen: Valona Oy, Harmaapaadentie 1aB, 00930 Helsinki, Finland. Laita paketin mukana nimesi, osoitteesi, tilausnumerosi sekä tilitietosi. Palautamme tuotteen hinnan tuotteen ostajalle. Valona ei palauta lähetyskuluja, eikä maksa palautuksesta tulleita kuluja.

Mikäli tuote tai pakkaus on vahingoittunut kuljetuksessa, lähetäthän meille kuvat tuotteesta ja pakkauksesta sekä tilausnumeron sähköpostitse osoitteeseen: info@valona.fi niin voimme sopia jatkotoimista.